بعد از شیوع ویروس کرونا ، شرکت ها در سراسر جهان برای ماه های آینده با چالش های زیادی برای تطابق خود با این شرایط جدید و تا حدودی غیر قابل پیش‏بینی دست و پنجه نرم میکنند. این بیماری نه تنها معادلات مالی شرکت ها را بر هم زده بلکه باعث تغییرات بزرگی در شرایط اقتصادی جهان شده است. شرکت ها برای پا برجا ماندن باید بیشتر از همیشه سریع عمل کنند و از شرایطی  که این بیماری ایجاد کرده  و همچنین عواقبی که در آینده برایشان ایجاد میکند آگاهی کامل داشته باشند. در این مطلب تلاش کرده ایم که راه کارهایی را که استرتژیست ها و مدیران بازاریابی جهت بهبود عملکرد خود، می توانند در این شرایط در نظر بگیرند به طور کاملا خلاصه ارائه نماییم.

  • اصل اولیه تدوین هر استراتژی بازاریابی شناخت جامعه هدف و همچنین راه های ارتباط با آنها می باشد. در این دوران که مردم بیشتر زمان خود را در خانه می‏گذرانند، سرانه زمان استفاده از شبکه های اجتماعی و رسانه ها به صورت فزاینده ای افزایش یافته است. شرکت ها می توانند با استفاده از این فرصت به شخصیت سازی و بالا بردن آگاهی جامعه هدف خود بپردازند.
  • شرکت ها در این دوران، به دلیل تغییرات در شیوه ارتباطات و گرفتن بازخورد از مشتریان، تمرکز خود را بر جامعه هدف تعیین شده از دست می دهند. شرکت ها با استفاده از تحقیقات بازار می توانند شناخت خود را از جامعه هدف خود، که به دلیل بازار رقابتی امروزه و شرایط کنونی دائما در حال تغییر است به روز نگه دارند و فعالیت ها و منابع خود را برای پاسخ به نیاز آنان متمرکز کنند.
  • مشتریان به طور کلی به دنبال راه حل های کم دردسر تر برای پاسخ به نیازهای خود هستند، علی الخصوص در این دوران به دلیل شرایط موجود، یکی از راه حل هایی که برخی از شرکت ها در حال حاضر از آن استفاده می کنند، اپلیکیشن های موبایلی است. به طور کلی شرکت ها باید تمرکز خود را بر کمتر کردن تلاش مشتریان برای پاسخ به نیاز خود معطوف کنند.
  • کلید طلایی موفقیت هر کسب و کاری را می توان رضایت مشتریان دانست. مشتریان راضی می توانند بدون هیچ هزینه ای به عنوان سفیران برند شرکت ها عمل نمایند. در دورانی که افراد جامعه بیش از پیش مرتبط ‏‏‏اند و به راحتی می توانند به جمع کسیری از مخاطبین پیامی را مخابره کنند، نگه داشت و بالا بردن رضایت مشتریان از اهمیت ویژه تری نسبت به گذشته برخوردار گشته است.

به طور خلاصه  باید گفت که این شرایط خاص بسیاری از شرکت ها را با چالش های جدیدی رو به رو کرده است. نکته حیاتی برای گذر از این دوران داشتن اطلاعات و تدوین استراتژی ها بر اساس این آگاهی ها است تا بتوان به طور سنجیده تری قدم برداشت. یکی از مهم ترین راه های بدست آوردن این اطلاعات و سنجش میزان موفقیت آنها را میتوان تحقیقات بازار دانست.

برگرفته از:

https://www.business2community.com